Program Unit Elektrik







Automatic Slideshow


Change image every 2 seconds:


1 / 3


Caption Text


2 / 3


Caption Two


3 / 3


Caption Three










Terkini..

Sunday 21 August 2011

Kenapa Berbuka dengan Buah Tamar?


Persoalan puasa, dan pemakanan menjadi sangat relevan lebih2 lagi dengan tragedi Diabetes yang melanda dunia skrg ini. Di India sahaja hampir 50 juta rakyatnya menghidap Diabetes..lagi ramai daripada rakyat Malaysia secara total..

1. Badan manusia tidak boleh menerima tahap glucose yang tinggi. Integriti salur darah akan semakin keras/kurang anjal dengan tahap gulang yang tinggi secara berterusan. Jadi makanan seperti tamar mempunyai Low Glycaemic Index, yang menghasilkan 'slow release of glucose'. Walhasil, badan menerima gula (glucose) untuk tenaga secara perlahan2 namun berterusan.

Namun ada yang claim tamar ada Glycaemic Index yang tinggi.Apabila kita makan makanan yang kandungan gulanya tinggi, kita akan rasa energetic, namun ini dalam tempoh masa yang singkat sahaja, kerana insulin akan mula bekerja menukar glucose kepada bentuk lain untuk simpanan badan. Sebab tu orang yang high dengan glucose akan kemudiannya segera menjadi letih setelah kandungan glucose jatuh mendadak.

2. Ada banyak lagi makanan lain yang bertindak sedemikian. Barangkali kurma juga dimakan Nabi kerana ia mudah tumbuh, mudah disimpan, tahan lama dan kesan2 kebaikan yang lain eg laxative effect, preventative for cancer etc.

3. Kalau nak dilihat daripada perspektif kesihatan semata2, berdasarkan research moderate amount of alcohol pun boleh mengelak diabetes...justeru meyakinankan kita amalan sunnah Rasulullah lebih daripada sekadar kefahaman ilmu sains, namun berkait rapat dengan Iman.

4. Ada juga research yang mendapati tamar mampu untuk pacify hunger. Jadi ini mengelakkan si pembuka puasa terlebih makan semasa iftar.

"Salam Ramadhan"
- Dari semua Pensyarah STE/PE

 

No comments:

Post a Comment

Paparan Terbaik

Menggunakan Firefox Quantum / IE11 pada Resolusi 1270 x 720 pixels.